Παρασκευή 23 Μαΐου 2008

Ο κινηματογράφος και η εικόνα μιας μάρκας

Το 1946 από το εργοστάσιο της Piaggio βγήκαν οι πρώτες 15 βέσπες. Το όνομα του πρωτοτύπου ήταν "Paperino", όμως όταν το αντίκρισε τη πρώτη φορά το αφεντικό της Piaggio ο Ρινάλτο Πιάτζιο ένοιωσε μια δυσάρεστη έκπληξη την οποία εξέφρασε λέγοντας ότι "αυτό μοιάζει με σφήκα (vespa)" και το όνομα έμεινε. Το νέο μηχανάκι ενσωμάτωνε αρκετά καινοτομικά χαρακτηριστικά όπως τις ταχύτητες στο χέρι για ευκολία, εύκολη αλλαγή λάστιχου, κάλυμμα για να μην λερώνονται οι επιβάτες από την αλυσίδα, ή τις λάσπες του δρόμου.

Η εμπορική επιτυχία του νέου φθηνού και αξιόπιστου δίτροχου ήταν τόσο μεγάλη ώστε πολλοί δημοσιογράφοι αποκαλούσαν την Ιταλία τη δεκαετία του ’60 "χώρα της βέσπα". Μέσα σε μια δεκαετία άρχισαν να κατασκευάζονται εργοστάσια σε διάφορες χώρες της Ευρώπης προκειμένου να ικανοποιηθεί η συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του, ιδιαίτερα από νέους για τους οποίους το συγκεκριμένο δίτροχο την δεκαετία του ’60 έγινε συνώνυμο της ελευθερίας, της ανεξαρτησίας και του νέου τρόπου ζωής.

Σημαντική συμβολή στην διαμόρφωση της εικόνας του δίτροχου είχε ο κινηματογράφος. Ταινίες με πιο γνωστή την ταινία "Διακοπές στη Ρώμη" με τους Γρέγκορι Πεκ και Όντρεϊ Χέπμπορν παρουσίασε στο κοινηματογραφικό κοινό το νέο δίτροχο. Γνωστή στο ελληνικό κοινό η ατάκα του Θανάση Βέγγου "ξέρεις από βέσπα;" Τηλεοπτικές και κινηματογραφικές διαφημίσεις ενίσχυσαν περαιτέρω την εικόνα του συγκεκριμένου δίτροχου.

Ποιο στοιχείο του συγκεκριμένου προϊόντος πιστεύετε ότι είναι αυτό που έκανε το συγκεκριμένο προϊόν χρήσιμο για τον κινηματογράφο; Πως νομίζεται ότι το προϊόν ωφελήθηκε από την παρουσία του στον κινηματογράφο; Γνωρίζετε άλλα τέτοια παραδείγματα;

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε τις διευθύνσεις:

17 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

5050126-Ευαγγελία Φουρλή
Όπως καταλαβαίνουμε η Vespa αποτέλεσε σημαντικό καινοτομικό προϊόν στην ιστορία της Piaggio. Αυτό που το οδήγησε στην τόσο μεγάλη επιτυχία ήταν όχι τόσο τα χαρακτηριστικά του, που αδιαμφισβήτητα ήταν καινοτομικά και άρεσαν στον κόσμο, αλλά η ταυτότητα που χτίστηκε γύρω από αυτό το προϊόν και η εικόνα που διαμόρφωσαν οι καταναλωτές γι αυτό.
Σε αυτό τον τομέα στηρίχτηκαν και οι υπεύθυνοι της Piaggio και αυτόν προσπάθησαν να ενισχύσουν. Πέραν λοιπόν των πολύ καλών εντυπώσεων που είχε ήδη αποκομίσει το νέο δίτροχο, έγινε προσπάθεια ώστε η εικόνα του να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο. Αυτό βέβαια επιδιώχθηκε μέσω των ΜΜΕ και πιο συγκεκριμένα του κινηματογράφου, καθώς όπως όλοι μας έχουμε αντιληφθεί αυτά είναι που επηρεάζουν ή και διαμορφώνουν όχι μόνο την εικόνα μιας επιχείρησης-προϊόντος (όπως στην προκείμενη περίπτωση), αλλά ακόμη κι ενός ατόμου.
Η προβολή μέσα από τον κινηματογράφο λοιπόν θεωρήθηκε άκρως σημαντική για την αύξηση της ζήτησης και των πωλήσεων της Vespa. Στην επιλογή αυτή βέβαια δεν οδηγήθηκαν τυχαία από τη στιγμή που τα έργα μέσω των οποίων ενισχύθηκε απευθύνονταν σε κοινά στα οποία στόχευε κατά βάση και η Piaggio. Όπως βλέπουμε στο case οι νέοι ήταν αρκετά ενθουσιασμένοι με το νέο αυτό προϊόν κι έσπευδαν να το αγοράσουν, έχοντας ταυτίσει αυτό με την ανεξαρτησία, την ελευθερία και τη δημιουργία ενός νέου τρόπου ζωής. Σε αυτό ακριβώς το σημείο φαίνεται και η μεγάλη βοήθεια κι ενίσχυση της Vespa στον κινηματογράφο καθώς η σχέση βοήθειας δεν ήταν μονόδρομη.
Συγκεκριμένα, αν κοιτάξουμε το 2ο από τα link που μας παραθέτετε, θα δούμε πως στο έργο… βασικός στόχος και μήνυμα που ήθελαν να περάσουν, ήταν η σπουδαιότητα και η ανάγκη που κάποιοι έχουν για ελευθερία, ανεξαρτησία, σπάσιμο δεσμών. Το μήνυμα αυτό όμως ταυτίζεται πλήρως με την εικόνα την οποία είχαν διαμορφώσει οι νέοι για το νέο δίτροχο. Ότι δηλαδή αποτελεί μέσο πλήρους ελευθερίας και ανεξαρτησίας.
Παρατηρείται συνεπώς πέρα από μία ταύτιση στοχευόμενων κοινών, και μία ταύτιση της εικόνας που το κοινό είχε για τη Vespa και του μηνύματος που ήθελε να περάσει το συγκεκριμένο έργο ή γενικότερα τα επιλεχθέντα έργα.
Παρατηρείται μία αμφίδρομη σχέση παροχής ενίσχυσης της εικόνας του ενός (Vespa) από το άλλο (κινηματογράφος). Το πρώτο μέσω της χαρακτηριστικής εικόνας με την οποία είναι ταυτισμένο από το κοινό και το δεύτερο μέσω της δύναμης που έχει ως ΜΜΕ να επηρεάζει και να διαμορφώνει τάσεις, στάσεις, απόψεις και συμπεριφορές.
Σε ότι αφορά σε αντίστοιχα παραδείγματα δε ξέρω κατά πόσο είναι εύστοχα τα εξής:
Οι ποίκιλλες διαφημίσεις της Coca Cola που άλλοτε διαφημίζουν 2 παιδιά να παρακολουθούν κινηματογράφο και μέσω της Coca cola που πίνουν να μεταφέρονται σε άλλη διάσταση και ν ταξιδεύουν, άλλοτε μέσω κινούμενων σχεδίων τη διαδικασία παραγωγής ενός μπουκαλιού cοca cοla κλπ. Σήμερα αυτές πλέον αποτελούν χαρακτηριστικές διαφημίσεις που προβάλλονται πριν την έναρξη κάθε κινηματογραφικού έργου και τις έχουμε συνδέσει απόλυτα με αυτό. Άτομα κάθε ηλικίας που επισκέπτονται τον κινηματογράφο, τις παρακολουθούν πίνοντας παράλληλα ένα ποτήρι Coca Cola που έχουν προμηθευτεί πριν την είσοδό τους στην αίθουσα.
Επίσης καταστήματα έτοιμου φαγητού όπως είναι τα Goody’s έχουν επένδυση αρκετό μέρος στη διαφημιστική δαπάνη μέσω κινηματογράφου κυρίως πριν από ταινίες που συγκεντρώνουν νεαρά σε άτομα ηλικία, καθώς αυτά αποτελούν και το καταναλωτικό τους κοινό.

Ανώνυμος είπε...

Τσαβαλά Παρασκευή-Σταυρούλα,5040114

Σύμφωνα με την άποψή μου η Vespa αποτέλεσε πόλο έλξης για τον κινηματογράφο επειδή πέρα από το έξυπνο άνομά του που παρέπεμπε στο γνωστό έντομο, ήταν ένα καινοτομικό μηχανάκι που ήρθε για να ταράξει τα νερά της κατεστημένης αγοράς, προέβαλλε τα ιδεώδη της ελευθερίας, της ανεξαρτησίας και εγκαινίασε μια νέα εποχή.
Τα ιδιαίτερα αυτά χαρακτηριστικά του ήταν που το έκαναν μοναδικό και το ακολούθησε η νεολαία, ο πιστός ακόλουθος των νέων τάσεων της μόδας. Έτσι και ο κινηματογράφος ήθελε να δανειστεί λίγη από τη δόξα της Vespa με την τόσο ευρεία αποδοχή της από το κοινό που αποτελούσε και αναμφισβήτητα κοινό του κινηματογράφου. Ο κινηματογράφος με αυτόν τον τρόπο παρουσιάστηκε ως μέσο που υποστηρίζει το καινούριο, το καινοτομικό που αφουγκράζεται και ακολουθεί τις σύγχρονες τάσεις της κοινωνίας.
Από τη δική της πλευρά η προβολή της Vespa από τον κινηματογράφο σήμαινε τη διαφήμισή της και ως αποτέλεσμα θα οδηγούσε στην ακόμα μεγαλύτερη αποδοχή της και την αύξηση των πωλήσεών της.
Όσον αφορά παρόμοια παραδείγματα, θα μπορούσα να αναφέρω την ευρεία αποδοχή και προβολή από τον κινηματογράφο των jeans παντελονιών.

Ανώνυμος είπε...

-m5050120
To προϊόν αυτό (βέσπα) ήταν φθηνό και καινοτομικό. Επίσης το προϊόν αυτό συμβόλιζε έναν ρόκ τρόπο ζωής γεμάτο απόλυτη ελευθερία και ταίριαζε πάρα πολύ με τα ρεύματα της εποχής. Έτσι η χαμηλή του τιμή το έκανε μαζικό και η φιλοσοφία που το συνόδευε το έκανε δημοφιλές και αγαπητό. Αυτή ήταν κατά την γνώμη μου η συνταγή της επιτυχίας του.

Έτσι είδαμε και την βεσπα στους κινηματογράφους που τότε δεν είχαν μόνο ψυχαγωγικό χαρακτήρα όπως σήμερα αλλά πληροφοριακό και ενημερωτικό συνάμα. Αυτό που προσπαθώ να πώ δηλαδή είναι οτι η βέσπα ήταν ένα κομμάτι της ζωής των ανθρώπων εκείνης της εποχής το οποίο πέρασε και στην μεγάλη οθόνη!!! Άλλωστε στην φράση του βέγγου "Ξέρεις από βέσπα?" είναι πιο έντονο το συναισθηματικό κομμάτι και το μύνημα που προσπαθεί να περάσει, παρά πιστεύω το καταναλωτικό- προωθητικό.

Σε αντίθεση με σήμερα βέβαια που η βιομηχανία των κινηματογράφου είναι καθαρά ψυχαγωγική και το στάρ σύστεμ προωθεί καταναλωτικά πρότυπα και συμπεριφορές. Ένα παράδειγμα που μου έρχεται στο μυαλό είναι η κατανάλωση λικέρ στην Αμερική που ήταν σε πολυ χαμηλές τιμές. Η συγκεκριμένη μάρκα λικέρ που δεν θυμάμαι το όνομά της χρηματοδότησε το βιντεο κλιπ ενός ράπερ και "πρωταγωνίστησε" στο βίντεο κλίπ του. Αμέσως μετά την προβολή του βίντεο κλιπ η κατανάλωση του συγκεκριμένου λικέρ τετραπλασιάστηκε σε ένα διάστημα λιγότερο του ενός μήνα. Ένα άλλο παράδειγμα και μάλιστα διαχρονικό είναι αυτό του james bond και της aston martin, αγγλος πράκτορας - αγγλικό αυτοκίνητο κτλ.

Ανώνυμος είπε...

δεν μπορώ με ακρίβεια να πω αν ο κινηματογράφος χρησιμοποίησε τη βέσπα ή η piaggio τον κινηματογράφο. η βέσπα με ότι αυτό αντιπροσώπευε όταν λανσαρίστηκε μπορούσε εύκολα να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο πλοκής σε μια ταινία. όπως είπε η 5050126 η ταινία με την όντρευ ήθελε να περάσει κάποια μηνύματα που η χρήση της βέσπας το υποβοηθούσε όλο αυτό. η ελευθερία, το καλοκαίρι, η ανεμελία είχαν εικόνα και ήταν αυτή της βέσπας. τώτα γιατί βέσπα και όχι σκαθάρι αυτό είναι καθαρά θέμα timing. κάθε εποχή έχει τα σύμβολά της, τισ μανίες της και η βιομηχανία του θεάματος έχει βρει τον τρόπο να τα χειρίζεται. ήταν η βέσπα, ήταν όμως και η χαρλει που αντιπροσώπευε κάτι πολυ διαφορετικό και χρησιμοποιήθηκε εξίσου σε ταινίες.όπως τωρα με τους υπολογιστές APPLE. δεν υπάρχει αμερικάνικη ταινία που να δείνει η/υ και να μην είναι apple,ή τα macdonalds. οι εταιρείες έχουν καταλάβει ποσο αποτελεσματικά είναι τα διαφημιστικά μηνύματα όταν μεταδίδονται εκτός πλαισίου, όταν ο θεατής ειναι "χαλαρός" και δεκτικός. γιαυτό ο κινηματογράφος, η μουσική, η ζωγραφική κλπ αποτελούν το εναλλακτικό μέσο διαφήμισης, άσχετα αν δεν το αντιλαμβανόμαστε.
5040119

Ανώνυμος είπε...

Τσόμπου Ελπινίκη - 5030119
Θεωρώ πως οι κινημτογραφικοί παραγωγοί φέρθηκαν αρκετά έξυπνα και κατάφερνα να χρησιμοποιήσουν τα καινοτομικά χαρακτηριστικά της vespa και να τα συνδέσουν με τις αντιληψεις που είχε η νεολαία της Αμερικής στη δεκαετία του '60. Ήταν ένα μικρό, χαριτωμένο δίτροχο, το οποίο λόγω του μεγέθους του, δημιουργούσε στους χρήστες του την αίσθηση της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας. Ας μην ξεχνάμε το κλίμα που επικρατούσε στην Αμερική τη δεκαετία του '60. Διαδηλώσεις και διαμαρτυρίες κατά του πολέμου στο Βιετνάμ και γενικά μια νεολαία η οποία στήριζε την απόλυτη ελευθερία και ανεξαρτησία σε όλες της εκφάνσεις της καθημερινής της ζωής.
Όπως είπε και ο αείμνηστος Μάνος Χατζιδάκης στην Ελλάδα για να γίνεις διάσημος πρέπει να είσαι αριστερός ή αδερφή. Αυτό ακριβώς εκμεταλλέυτηκαν και οι κινηματογραφικοί παραγωγοί και κατάφεραν να συνδέσουν ένα μηχανάκι με την ιδεολογία ενός παγκόσμιου κινήματος.
Η vespa από τη μεριά της ωφελήθηκε από την παρουσία της στον κινηματογράφο, καθώς έγινε ευρέως γνωστή και σήμαινε πλέον πολλά περισσότερα από ένα καινοτομικό προιον.
Παρομοια παραδείγματα, είναι τα Ray -Ban γυαλιά του Tom Cruise στην ταινία Top Gun, τα πανάκριβα παππούτσια Manolo Blahnik της Κάρι Μπράτσω στο Sex and the City καθώς και τα Malboro lights τσιγάρα που κάπνιζε μανιωδώς και το Aston Martin του James Bond.

Ανώνυμος είπε...

5050126- Ευαγγελία Φουρλή
Θα συμφωνήσω με τα πραδείγματα των συμφοιτητών μου, μιας και δεν είχα καταλάβει τι είδους παραδείγματα ζητούσατε και στο e-mail που σας έστειλα δε προλάβατε να μου απαντήσετε...

Ανώνυμος είπε...

Σωνάκη Γιώτα 5040108

Λίγο πολύ συμφωνώ με τα όσα έγραψαν τα παιδιά.Η βέσπα αποτέλεσε ένα νέο,διαφορετικό όχημα το οποίο συνδυάστηκε με έναν ιδιαίτερο τρόπο ζωής τη δεκαετία του 60 (αν δεν κάνω λάθος).Τα καινοτομικά της χαρακτηριστικά και το...πρωτότυπο όνομα της είχε αντίκτυπο στους καταναλωτές.Η βέσπα ήταν το όχημα της ξενοιασιάς και της ελευθερίας,το όχημα των μικρομεσαίων ή και πιο φτωχών ατόμων που όμως και με αυτό έκαναν...την φιγούρα τους εξαιτίας του στυλ του!Όλη αυτή την επιτυχία φαίνεται να αξιοποίησε ο κινηματογράφος μέσα από ταινίες που εμπεριείχαν σκηνές με βέσπα.Κάτι τέτοιο είχε απήχηση στον θεατή καθώς συνδέοταν με ένα στοιχείο(τη βέσπα) ιδιαίτερα επιτυχημένο για εκείνη την εποχή.Σίγουρα μία τέτοια προβολή ωφέλησε ιδιαίτερα τη βέσπα καθώς την έκανε γνωστή και περισσότερο οικεία σε μεγαλύτερο φάσμα καταναλωτών.
Ένα ανάλογο όχημα που έρχεται στο μυαλό μου είναι το αυτοκίνητο ο σκαραβαίος το οποίο προβλήθηκε ιδιαίτερα μέσα από τον κινηματογράφο(η ταινία "Το σκαθάρι")και ξεχώρισε και εκείνο λόγω των πρωτότυπων χαρακτηριστικών του και του στυλ που περνούσε.

Ανώνυμος είπε...

ΣΚΑΡΠΕΛΟΥ ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ-5040103
ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΟΥ ΜΟΥ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΟΤΑΝ ΔΙΑΒΑΣΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΣΤΟ BLOG ΗΤΑΝ ΑΝ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΒΟΗΘΗΣΕ ΣΤΙΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΤΗΣ VESPA ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ Ή Η VESPA ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ.
ΤΟ ΣΙΓΟΥΡΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Η ΔΗΜΟΣΙΟΤΗΤΑ ΣΥΝΕΤΕΛΕΣΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΔΙΚΥΚΛΟΥ ΑΛΛΑ ΓΕΓΟΝΟΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΚΑΙ ΟΤΙ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΑΝ ΤΗ VESPA ΒΟΗΘΟΥΣΑΝ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ΝΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΕΙ.
TA ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ VESPA TA ΟΠΟΙΑ ΕΚΤΙΝΑΞΑΝ ΤΙΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΑΙ ΙΣΩΣ ΤΟ ΜΕΤΕΤΡΕΨΑΝ ΣΕ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ ΕΙΝΑΙ Η ΤΑΥΤΙΣΗ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΠΟΥ ΑΠΕΠΝΕΕ ΜΕ ΤΙΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΠΟΥ ΘΕΩΡΟΥΣΕ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΤΟ ΡΕΥΜΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ,ΔΗΛΑΔΗ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ,ΤΗΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ.
ΣΙΓΟΥΡΑ ΛΟΙΠΟΝ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΥΝΕΤΕΛΕΣΕ ΣΤΙΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΤΗΣ VESPA ΑΦΟΥ ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΕ ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΜΕΣΟ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ(ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΑΠΟΥΣΙΑΣ ΤΗΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ)ΚΑΙ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΕΙ ΤΙΣ ΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΚΑΙ ΝΑ ΕΠΗΡΕΑΣΕΙ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΟΥΣAN ΤΟ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΟ ΚΟΙΝΟ-ΣΤΟΧΟ ΤΗΣ VESPA.
ΑΛΛΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΚΑΙ ΑΥΞΗΣΑΝ ΤΙΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΕΜΠΛΟΚΗΣ ΤΟΥΣ ΣΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΚΑΡΑΒΑΙΟΣ ΤΗΣ VOLKSWAGEN ΣΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ ΤΟ ΚΑΤΣΑΡΙΔΑΚΙ ΚΑΙ Η ASTON MARTIN ΤΟΥ JAMES BOND.

Ανώνυμος είπε...

5040079 - Μήτσιου Βασιλική

Η vespa ήταν ένα τεχνολογικά καινοτομικό προϊόν για την εποχή της και αρκετά φθηνό. Έτσι κατάφερε να προσεγγίσει μεγάλο τμήμα του νεανικού κοινού της Ευρώπης και να αυξήσει τα κέρδη της εταιρίας.

Τα χαρακτηριστικά που την ξεχώρισαν στη βιομηχανία του κινηματογράφου πιστεύω ήταν το πρωτοποριακό της design και η ευρεία αποδοχή της από το κοινό, που ταίριαζε με το προφίλ των ανθρώπωνπου έβλεπαν ταινίες. Την εποχή που γνώρισε τη μεγάλη του άνθηση, μεσουρανούσε το κλίμα των χίπις και η απόλυτη ελευθερία, ιδέες με τις οποίες συνδέθηκε η vespa. Έτσι, ο κινηματογράφος της εποχής εκμεταλλεύτηκε ένα δυνατό προϊόν για να κερδίσει περισσότερο κοινό.

Αντίστοιχα, η vespa, διαφημιζόμενη στονκινηματογράφο και συμμετέοντας σε ταινίες, κατάφερε να κερδίσει επιπλέον αναγνώριση κάτι απόλυτα θετικό για την παραγωγό εταιρία.

Παρόμοια παραδείγματα είναι όπως αναφέρθηκε η Aston Martin του Bond, αλλά και το Martini, το κινητό Nokia 6600 στην ταινία Cellular.

Ανώνυμος είπε...

Πετσίτη Πατρίτσια-m5050097
Η Vespa αποτελεί ένα προϊόν με πολλά "ατού": ήταν καινοτομικό όσον αφορά τις λειτουργίες του, είχε εύκολο και χαρακτηριστικό όνομα ενώ συνδέθηκε πολύ με την νεολαία. Η σύνδεσή αυτή είναι σίγουρα το πο σημαντικό πλεονέκτημα της Vespa. Η ίδια αποτέλεσε μέσο έκφρασης της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας, εκφράζοντας με αυτόν τον τρόπο μια ιδεολογία. Η συσχέτιση ενός προϊόντος με αξίες και ιδεολογίες, σε συνδυασμό και με την καινοτομία, το κάνουν ασυναγώνιστο. Δεν μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι η Vespa βοήθησε την ταινία ή η ταινία την vespa. Το σίγουρο πάντως είναι ότι επωφελήθηκαν και τα 2, καθόσον η ταινία, μιλώντας για ένα προϊόν τόσο δεμένο με την νεολαία, προσέλκυσε νεανικό κοινό, ενώ η Vespa ενίσχυσε την δύναμη της εικόνας της, όντας η ίδια "πρωταγωνίστρια" σε μια ταινία. Παράδειγμα προϊόντος με προβολή στον κινηματογράφο είναι η καμπαρτίνα του οίκου Burberry, την οποία έψαχνε εναγωνιωδώς ο επιθεωρητής Κλουζώ στην πρώτη ταινία του, διότι χωρίς εκείνη δεν μπορούσε να πραγματοποιήσει σύλληψη! Άλλο τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η ταινία "Breakfeast at Tiffany's" η οποία, όπως αποκαλύπτεται και στον τίτλο, προβάλλει τα κοσμηματοπωλεία του Tiffany.

Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα και από εμένα…όσον αφορά τις ερωτήσεις που αρχικά τέθηκαν δεν έχω να κάνω κάποιο επιπλέον σχόλιο , αφού οι υπόλοιποι έχουν καλύψει το θέμα…Μιλώντας όμως για τη Vespa, μου ήρθε στο μυαλό ένα άλλο αντίστοιχο χαρακτηριστικό παράδειγμα από το χώρο πάλι των αυτοκινητοβιομηχανιών που είναι εξαιρετικά επίκαιρο. Φέτος, έκανε θραύση στην αγορά η ανανεωμένη εκδοχή του Fiat 500, ενός μοντέλου σύμβολο τις δεκαετίες του ’50, ’60 και ΄70!. Το πεντακοσαράκι ,όπως χαρακτηριστικά ονομάζεται , 50 περίπου χρόνια μετά το λανσάρισμα της τελευταίας του έκδοσης, είναι για τους Ιταλούς η ελπίδα να ξαναγίνει αυτό το μικρό αυτοκίνητο, παγκόσμιο σύμβολο της χώρας τους. Μέσα από τις ταινίες έγινε προσπάθεια όχι μόνο για την γενικότερη προβολή του αλλά και για την ξεχωριστή του τοποθέτηση στο μυαλό των διαφόρων κοινών. Το μοντέλο αυτό είναι ουσιαστικά το σύμβολο της ανανέωσης, αλλά έχει κρατήσει τα αρχικά στοιχεία ίδια. Το 500 του Dante Giacosa λανσαρίστηκε στις 4 Ιουλίου του 1957. Όπως αναφέρεται και στην Ελληνική Λέσχη φίλων του Fiat 500 αλλά και σε ιταλικά εκπαιδευτικά βιβλία , άπειρες είναι οι ταινίες περασμένων δεκαετιών - κυρίως '60 και '70, και οι περισσότερες Ιταλικές - που το 500ράκι εμφανίζεται συνεχώς στους δρόμους είτε σε κάποιο σημείο της ταινίας είτε σαν "εργαλείο-ηθοποιός" για τους εκάστοτε πρωταγωνιστές. Ειδικά στις παλαιότερες Ιταλικές ταινίες, ένα γενικότερο πλάνο μίας πλατείας σε μια οποιαδήποτε πόλη της Ιταλίας, φαντάζει μαζική συγκέντρωση ιδιοκτητών Fiat 500 και μόνο!! Εδώ θα αναφέρουμε κάποιες ταινίες που το 500ράκι εμφανίζεται και έχει ρόλο! Άλλες φορές πιο σημαντικό, άλλες πιο ασήμαντο... Είναι μεταφορικό μέσο του πρωταγωνιστή, ή συμμετέχει ενδεχομένως σε κάποια καταδίωξη (...!!!...), ή ακόμα έχει και το ίδιο πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία….Για οικονομία χώρου θα αναφερθούν οι τίτλοι μερικών ταινιών, οι σκηνοθέτες και το έτος παραγωγής.
1967: Oscarτου Edouard Molinaro
1971: Le Cri Du Cormoran Le Soir Au-dessus Des Jouques του Michel Andiard
1973: La Nuit Americaine(Day For Night) του Francois Truffaut
1980: Theo Gegen Den Rest Der Welt (Theo Against The Rest Of The World) του Peter F. Bringmann
1982: Le Gendarme Et Les Gendarettes (Never Play Clever Again) του Jean Girault
1988: Le Grand Bleu (The Big Blue) του Luc Besson
2001: CQ του Roman Coppola
2002: Ah! Si J'etais Rich(If I Were A Rich Man) του Gerard Bitton, Michael Munz
2002: Gamle Maend In Nye Biler(Old Men In New Cars: In China They Eat Dogs II) του Lasse Spang Olsen
2003: Inspector Gadget 2 του Alex Zamm
2003: Toutes Les Filles Sout Folles(All Girls Are Crazy) του Pascale Pouzadoux

Μητροπούλου Αγγελική (5040078)

Ανώνυμος είπε...

5040075 - Μαυρουδής Στέργιος

Η βέσπα την εποχή που πρωτοβγήκε στην αγορά χαρακτηριζόταν από το ριζοσπαστικό της στυλ σε συνδυασμό με την εργονομία που απέρρεε από την ποδιά της, μιας και ο οδηγός μπορούσε να την οδηγεί χωρίς τον κίνδυνο να λερωθεί από την αλυσίδα ή από τις λάσπες.

Με τη βέσπα, που σήμερα αποτελεί συνώνυμο του ιταλικού design, η οδήγηση μοτοσικλέτας έπαψε να είναι ανδρικό προνόμιο. Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι πρωτοπαρουσιάστηκε σε μια εποχή απελευθέρωσης σε όλες τις μορφές της κοινωνικής ζωής, συνέβαλλε στην αποδοχή της τόσο από το αγοραστικό κοινό, όσο και από τον κινηματογράφο που εκμεταλλεύτηκε το εν λόγω σύμβολο εκείνης της εποχής.

Αντίστροφα, η βέσπα βοηθήθηκε από τον κινηματογράφο με τη βελτίωση της αναγνωρισιμότητας της κυρίως σε μέρη που δεν μπορούσε να ασκήσει επιρροή η ιταλική κουλτούρα και βιομηχανία. Αναμφίβολα, οι Γρέγκορι Πεκ και Όντρεϊ Χέπμπορν αποτελούν ιδανικούς καθοδηγητές γνώμης για εκείνη την εποχή.

Στα παραδείγματα που αναφέρθηκαν από τα παιδιά θα ήθελα να προσθέσω αυτό των μοτοσικλετών Triumph στη σειρά ταινιών Mission Impossible.

Ανώνυμος είπε...

Θοδωρής 5020165
Ο κινηματογράφος παλιότερα, ειδικά στην ελληνική επαρχία μέχρι το 1980 περίπου, αποτελούσε το σημαντικότερο μέσο ψυχαγωγίας, διαφήμισης, ενημέρωσης, μόδας …, αφού με την εικόνα και την κίνηση ζωντάνευε τα πάντα. Οι θεατές κυριολεκτικά απορροφούνταν από αυτόν και ακολουθούσαν με ευλάβεια στην καθημερινή τους ζωή τα κινηματογραφικά πρόσωπα-πρότυπα στις κινήσεις, στον τρόπο ένδυσης, στις δραστηριότητες και σε ό,τι εν γένει χρησιμοποιούσαν στις ταινίες. Όλοι γνωρίζουμε ότι η θρυλική βέσπα σημείωσε σημαντική εμπορική επιτυχία όχι μόνο επειδή συνδύαζε καινοτόμα χαρακτηριστικά κατασκευής, προσιτή τιμή και αξιοπιστία, αλλά και χάρη στον κινηματογράφο. Στις ταινίες χρησιμοποιήθηκε σαν μέσο για να «πλέξει» ο κινηματογράφος μαζί της τα όνειρα τόσων ανθρώπων που διψούσαν μετά το β’ παγκόσμιο πόλεμο για ελευθερία, ανεξαρτησία, χαρά και γενικά ένα νέο τρόπο ζωής γεμάτο αγάπη και ξεγνοιασιά. Η ωφέλεια από αυτό το «πάντρεμα» ήταν διπλή, γιατί και οι πωλήσεις της vespa έσπασαν ρεκόρ και ο κινηματογράφος κέρδισε μεγαλύτερο κοινό και κυρίως το νεανικό, που λάτρευε τη vespa. Βέβαια στον κινηματογράφο υπάρχουν και άλλα παραδείγματα επώνυμων προϊόντων που διαφημίστηκαν μέσω ταινιών, κέρδισαν σε αγοραστικό κοινό και έγιναν παγκοσμίως γνωστά, όπως π.χ τα τσιγάρα malboro, τα γυαλιά ray ban, o σκαραβαίος της VW, τα αυτοκίνητα του 007, τα Mac Donalds, η Coca Cola ή η Pepsi…

Ανώνυμος είπε...

5040043
Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά της vespa που την έκαναν εμπορική επιτυχία, νομίζω έχουν αναφερθεί όλα και αναλυθεί επαρκώς.
Επίσης συμφωνώ και με την άποψη οτι vespa και ταινία βοήθησαν η μία στην επιτυχία της άλλης. Διότι αν η vespa δεν είχε λανσαριστεί έτσι αρχικά από την εταιρία, οι παραγωγοί δε θα την επέλεγαν κι αν οι παραγωγοί δεν την επέλεγα ίσως να μην είχε κάνει τόσο μεγάλη θραύση!
Κλασσικό παράδειγμα τέτοιας σχέσης είναι φυσικά το Sex and the City όπως ήδη αναφέρθηκε, όχι μόνο για τις δύο μέρκες που είπε η κοπέλα, αλλά και γενικότερα για όλες τις επωνυμίες πολυτελείας καθώς και για το περιοδικό vogue που ήταν το όνειρο της πρωταγωνίστριας. ήδη πολλές από αυτές τις μάρκες (Manolo Blahnik, Mercedes κ.α.)έχουν χρηματοδοτήσει την ταινία επειδή συμβάλλει στην στη διαφήμισή τους, στις πωλήσεις τους και στην εικόνα τους γενικότερα, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι η ταινία είναι που τις χαρακτηρίζει.

Ανώνυμος είπε...

Χρυσάνθη Πλατή m5050171

Η Vespa την δεκαετία του ‘60 αποτέλεσε μια «δημιουργική επανάσταση» στον χώρο των μηχανοκίνητων μοντέλων. Ήταν ένα νέο εκπληκτικό δίτροχο μηχανάκι, αρκετά καινοτομικό για την εποχή του, με ένα «έξυπνο» και εύκολο όνομα που το έκανε προσιτό στο τότε νεανικό κοινό της Ευρώπης. Το κυριότερο χαρακτηριστικό της το οποίο και την έκανε να ξεχωρίσει πιστεύω ότι ήταν το μοναδικό της design και η σύνδεση του ονόματος της με το τότε πνεύμα της προσωπικής ελευθερίας, της ανεξαρτησίας και του νέου τρόπου ζωής που είχε καθιερωθεί. Μην ξεχνάμε την εποχή εκείνη είχαν κάνει την εμφάνιση τους οι «χίπις», οι οποίοι συγκρότησαν μια αντικουλτούρα βασισμένη στην αγάπη, την ειρήνη και την απόρριψη του υλισμού στοιχεία όμοια με αυτά που ήθελαν να προβάλουν οι δημιουργοί της βέσπας.
Θα συμφωνήσω με την συνάδελφο Πατρίτσια και θα πω ότι είναι δύσκολο να πει κανείς με βεβαιότητα εάν η Vespa βοήθησε την ταινία ή η ταινία βοήθησε την Vespa. Την περίοδο εκείνη είχε γίνει μια στροφή από μια «λόγια κουλτούρα» σε μια «οπτική κουλτούρα». Οι διαφημιστές της εποχής έπρεπε να ανακαλύψουν νέους τρόπους επικοινωνίας με το νέο και περίεργο κοινό. Το σίγουρο είναι πάντως ότι και η ταινία βοηθήθηκε αλλά και η Vespa από αυτήν την προβολή.
Παράδειγμα προϊόντος με προβολή στον κινηματογράφο αποτέλεσε το μοντέλο της IBM η οποία παρουσίασε το νέο προσωπικό της υπολογιστή στην τελευταία ασπρόμαυρη ταινία του Charlie- Chaplin. Η IBM έδωσε στον προσωπικό υπολογιστή το ανθρώπινο πρόσωπο του «αλήτη» Charlie – Chaplin, με το πανταχού παρόν τριαντάφυλλο του, το οποίο θα βοηθούσε το άνοιγμα ενός νέου ηλεκτρονικού κόσμου για την αγορά των προσωπικών υπολογιστών για τους μη - τεχνικούς(θα έλυνε το πρόβλημα του φόβου με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές). Η ταινία ήταν τόσο δημοφιλής, που άλλαξε τελείως την προηγούμενη, βαριά εικόνα της IBM.

Ανώνυμος είπε...

5030169

Άλλο ένα καινοτομικό προιόν,η Vespa,καθιερώθηκε μέσα από την προβολή της στην κινηματογραφική οθόνη.Αδιαμφισβήτητα,το συγκεκριμένο προιόν είχε όλα εκείνα τα ξεχωριστά χαρακτηριστικά τα οποία κατάφεραν να διαμορφώσουν μια επιτυχημένη εικόνα στο μυαλό των καταναλωτών,και ιδιαίτερα των νέων,του πιο ευάλωτου σε καινοτομικές αγορές,κοινού.
Έτσι λοιπόν,με βάση τις καλές κριτικές,οι πλέον αρμόδιοι αποφάσισαν να προχωρήσουν στη περαιτέρω προώθηση της Vespa που θα γινόταν φυσικά μέσω των ΜΜΕ.Η εικόνα του συγκεκριμένου προιόντος θα ενισχυθεί,αφού βέβαια πρώτα επιλεχθούν τα σωστά μέσα αλλά και οι κατάλληλες ταινίες μέσω των οποίων θα γίνει η αποτελεσματικότερη προσέγγιση του κοινού-στόχου.Γι'αυτό το λόγο η προβολή ταινιών στον κινηματογράφο θεωρήθηκε ιδανική..
Επίσης,μέσω των ταινιών που προβλήθηκε,ταυτίστηκε με ένα συγκεκριμένο στυλ ζωής δημιουργώντας μια τάση-ένα ρεύμα,πράγμα το οποίο το έχουμε δει επανελλειμένως να συμβαίνειμε άλλα προιόντα.
Συγκεκριμένα,η Vespa παρουσιάζεται ως ένα μέσο μεταφοράς με 'φωνή'.Δίνεται εμφανώς περισσότερη βάση στα ιδανικά και στη ιδεολογία που στηρίζονται πάνω του,παρά στις ευκολίες που προσφέρει ως μέσο(μικρότερος όγκος,λιγότερα χρήματα για βενζίνη κτλ).
Επίσης,παρουσιάζεται ως ένα μέσο αυτοέκφρασης και εξωτερίκευσης της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας σπάζοντας τα κατεστημένα και δημιουργώντας νέα.Αυτά όλα ταυτίζονται πλήρως με την εικόνα που είχαν, ή που θα ήθελαν να είχαν διαμορφώσει οι νέοι εκείνης της εποχής.Οι τελευταίοι,αναζητούσαν οτιδήποτε μπορούσε να τους προσδώσει τη συγκεκριμένη αίσθηση και η Piaggio μπορούσε να τους τη προσφέρει...
Βέβαια,ας μη παραληφθεί οτί η σχέση Vespa-κινηματογράφου είναι μια αμφίδρομη σχέση μέσα απ'την οποία και οι δύο μεριές θα αποκομίσουν τα οφέλη που τους αντιστοιχούν.
Άλλα τέτοια χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το μαγιώ μπικίνι το οποίο καθιερώθηκε μετά απτην προβολή του σε ταινίες της Μarilyn Monroe,ενώ μέσω του ελληνικού κινηματογράφου έγινε η γνωστή η διασκέδαση στα μπουζούκια μετά από τις μπουάτ,καθώς και η διοργάνωση 'to know us better' πάρτυ στα σπίτια...

Ανώνυμος είπε...

5040164, Χαρά Δέλα

Πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι η Vespa για τα δίκυκλα οχήματα ήταν ότι και το Mini Cooper για τα αυτοκίνητα. Οχήματα- gadget , με καινοτομικό και ριζοσπαστικό σχεδιασμό που ξεφεύγει από κάποια τυποποιημένα όρια του vehicle design. Αυτού του είδους τα οχήματα , όπως είναι και το smart και το VW Beatle , έχουν ένα ασυνήθιστο design με συγκεκριμένη ταυτότητα που εμπνέει τη συμπάθεια του κοινού. Έχουν extra χρήσεις και εφαρμογές και είναι μοναδικά στο είδος τους. Αυτό το ασυνήθιστο που χαρακτηρίζει τον σχεδιασμό τους και την καινοτομική τεχνολογία τους , είναι το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα που με τη σωστή προώθηση και μέσα από τη δημιουργία ενός δυνατού Brand μπορεί να δημιουργήσει τάση εποχής.
Είναι οι προσωπικότητες του Design.

Η Vespa λοιπόν όταν πρωτοβγήκε στην αγορά , θεωρείτω ένα εξαιρετικά δυνατό brand με ταυτότητα , γιατί το όνομά της υποστηριζόταν από την καλή φήμη της τεχνολογίας της Piaggio, το ιταλικό καινοτομικό και ασυνήθιστο για την εποχή design της και τις πετυχημένες διαφημιστικές καμπάνιες της, που προωθούσαν μία must-have νεανική, ανέμελη ξεχωριστή εικόνα, που έκανε το προϊόν μοναδικό και το ανέβαζε ως το πρότυπο της εποχής στην αγορά δικύκλου από τους νέους.

Το προϊόν ωφελήθηκε ιδιαίτερα ΄μέσα από την προβολή του στον κινηματογράφο γιατί ,o κινηματογράφος αποτελεί αγαπημένη συνήθεια και τρόπο ζωής , αφού θεωρείται η έβδομη τέχνη, ένας από τους καλύτερους και δημοφιλέστερους τρόπους ψυχαγωγίας και λόγω των προτύπων που αποτελούν για την νεολαία οι κινηματογραφικοί αστέρες μπορεί να διαμορφώσει προτιμήσεις, να επηρεάσει επιλογές, να δημιουργήσει τάσεις. Και φυσικά μια πετυχημένη κινηματογραφική προβολή γίνεται γνωστή σε εκατομμύρια ανθρώπους ανά τον κόσμο.

Συγκεκριμένα παραδείγματα στο cinema , αποτέλεσε και το Mini Cooper μέσα από τις ταινίες του Austin Powers και του Italian Job.
o Σκαραβαίος της Volkswagen, το Μartini sto James Bond, η ενσάρκωση της Lara Croft από την Angelina Jolie , από το δημοφιλέστερο παιγνίδι του Play Station Lara Croft- Tomb Raider . Μετά από την μεταφορά του στην μεγάλη οθόνη, τα joysticks των εφήβων παγκοσμίως πήραν ξανά φωτιά!